TIP SOLO TRAVELLING UNTUK PEREMPUAN

by - April 28, 2016

ASSALAMUALAIKUM GADIS-GADIS MANIS ..

Hari nie saya nak share tip keselamatan untuk gadis yang ingin melacong .



Banyak perempuan yang ragu atau enggan berpergian sendirian saat travelling. Alasan keamanan menjadi ketakutan utama bagi para kaum hawa untuk travelling sendirian. Berikut membagikan tips untuk perempuan yang ingin melakukan travelling sendirian.




SELALU BERWASPADA: 

  • Dimanapun kamu berada, pastikan selalu berwaspada dan kawal diri. Jangan pernah terlihat takut, bimbang dan ragu-ragu. kerana semakin membuat takut orang sekitar dan memperbesar peluang kamu untuk diganggu. Bawalah alat pengaman seperti pisau lipat atau pepper spray setiap kali kamu ingin melakukan perjalanan sendirian. 


SIMPAN BENDA BERHARGA 

  • Backpacker Jangan memancing orang asing untuk mengganggu kamu dengan memakai barang berharga secara berlebihan. Sebaiknya, simpan barang-barang tersebut di dalam beg kamu atau jika perlu tinggalkan saja di rumah kamu agar keamanan lebih terjamin. 


GUNAKAN PAKAIAN SOPAN 

  • Melancong sendirian ke kota orang, ertinya kamu sebagai tamu yang menumpang ke "rumah" orang. Untuk menghormati penduduk lokal, hindari menggunakan pakaian yang terlalu terbuka dan pilihlah pakaian yang sopan dan tertutup. Selain menghormati orang lain, kamu juga semakin merasa aman karena tidak perlu disisih seperti saat orang asing memperhatikan kamu memakai pakaian terbuka. 



PERSIAPKAN SEMUA YANG DIPERLUKAN 

  • Pertimbangkan baik-baik barang yang perlu kamu bawa. Tidak perlu membawa barang-barang yang tidak terlalu diperlukan, seperti alat make up lengkap dan baju tebal yang terlalu banyak. Selain boros bagasi, kamu juga akan direpotkan dengan backpack yang terlalu berat sehingga gerak kamu saat melancong menjadi tidak fleksibel.


SIMPAN NOMBOR TELEFON

  • Penting Tingkatkan keamanan diri dengan mencatat nombor-nombor telefon penting yang berlaku di bandar atau negara tujuan perjalanan kamu, misalnya nombor telefon balai polis, hospital, kedutaan besar, dan nombor penting lain yang kamu anggap penting. 


BERI KHABAR KE ORANG YANG TERDEKAT 

  • Khabarkan kepada orang-orang terdekat kamu seperti orangtua, kakak, adik, sahabat.. Selain mengurangi kecemasan keluarga dan orang terdekat, hal ini juga dapat membantu mereka mengetahui keadaan terakhir kamu saat kamu tidak dapat dihubungi.



So, sudah siap travelling sendirian ya, Ladies? =)

TERIMA KASIH ..
SAFE JOURNEY GAIS .

You May Also Like

0 comments